Sehiv secdesi gerektiren haller

Konusu 'Namaz kılmak' forumundadır ve Beyza tarafından 20 Ekim 2013 başlatılmıştır.

  1. Beyza

    Beyza Moderatör


    Namaz da sehiv secdesi

    Bir namaz içinde, o namazın rek'atları sayısında şüphe etmek, namaz kılan kimse vesveseli biri değilse, kılınan namazı ıptâl eder Yeniden kılmak gerekir Nitekim vakit varken, namazı kılıp kılmadığında tereddud eden de o namazı kılar Namazı tamamladıktan sonra rek'at sayısında şüpheye itibar yoktur Ancak noksan kıldığını kesin olarak anlarsa namazı yeniden kılar.

    Namazda sehiv secdesi gerektiren haller bâzıları şunlardır..

    *Namaz kılar iken Fâtıha suresinden sonra zamm-ı sûre okumadan rukû'a gitmek. Rukû'da iken hatırlarsa, doğrulup sûreyi okur, sonra tekrar rukû'a gider Namazın sonunda da sehiv secdesi yapa

    *Namazda unutarak Fâtıha suresini iki defa okumak

    *Vitir namazlarının tekbir vede kunut duasını unutmak Rukû'da iken hatırlasa, doğrulup kunut okumaz.
    Sonunda sehiv secdesini yapmakla yetinir

    *4 rek'atlı namazlarda, iki rek'at kıldıktan sonra oturmayı unutarak 3. rek'ata kalkmak, yanı, ilk oturuşu terketmek Bu durumda bakılır.

    Eğer namazı kılan kışı tamamen kalkmış yada kalkmaya daha yakın bir durumda ise, oturmaz, namazı bitirip sonunda sehiv secdesi yapar Eğer oturmaya daha yakın bir halde ise, oturur, sonunda da sehiv secdesi yapmaz Tam kalktıktan sonra oturmak ise, namazı bozar

    *Namaz'da 1. oturuşta Tehıyyât'ı okuduktan sonra hemen kalkmayıp salâvatları vede duaları okumak yahut da bir rukun edâ edecek kadar gecikmek

    Bu durumda eğer salâvattan okunan kısım bir cümle teşkil eder ise Allahumme sallı ala Muhammedın demek gibi namazın sonunda sehiv secdesi yapılır Fakat okunan kısım bir cümle teşkil etmemişse, sehiv secdesine gerek yoktur

    Namaz kılarken 4 rek'atlı farz namazlarda, son rek'atta oturmaksızın 5. rek'ata kalkılacak olsa, 5. rek'atın kıyam, kırâet vede rukû'u tamamlanıp secdeye gidilmedikçe, donup tekrar oturulur Tehıyyâtdan sonra selâm verilip sehiv secdesi yapılır Çunku bu durumda farz olan son oturuş te'hıre uğramıştır

    Fakat beşinci rek'at için secde yapılmış olursa, bu namaz nafileye döner Artık buna bir rek'at daha ilâve ederek, 6 rek'atlık bir nafile namazı kılınmış olur Dolayısıyla sehiv secdesi de gerekmez

    * Dört rek'atlı bir farz namazın son ka'desınde teşehhud miktarı oturduktan sonra kalkan kimse, hemen oturup selâm verir Tekrar Tehıyvai okumasına gerek yoktur Hâttâ oturmadan ayakta bile selâm verebilir Zira farz olan oturuşu yapmıştır Yalnız ayakta selâm vermekle sünneti terketmış olur Sonunda ayrıca sehiv secdesi de lâzımdır Çunku selâm te'hıre uğramıştır

    * İmama sonradan yetişen kimse, kendi kıldığı rek'atlar içinde hatâ yaparsa, o hatâsı için sehiv secdesi yapar

    * İmamın, açıktan okuması vâcıb olan yerlerde gizli, gizli okuması vâcıb olan yerlerde de açık okuması Meselâ öğle namazında Fatiha ve zamm-ı sûreyi sesli okuması, akşam namazında da içinden okuması gibi

    Namazdaki teşbih ve tekbirlerin cehren okunması, sehiv secdesini ıcab ettirmez

    * Namaz içinde Fatiha okunduktan sonra hangi âyet veya sûreyi okuyacağı bir müddet tefekkür edilse, sehiv secdesi ıcab eder unku vâcıb te'hıre uğramıştır

    * Ta'dîl-ı erkânın terki, sehiv secdesini gerektirir

    * Namazda sehiv secdesini ıcab eden birkaç halâdan dolayı tek sehiv secdesi yeterlidir

    Sehiv secdesinde, ıkı secde ile Tehıyyât'ı okumak ve selâm vermek vâcıbdır Tehıyyât'dan sonraki salâvat ve dualar ve secdedeki tekbirler ve teşbihler ise sünnettir