Özür ne demektir? Özürlü kimse ne zaman ve nasıl abdest alır

Konusu 'Dini bilgiler' forumundadır ve Lasey tarafından 7 Aralık 2018 23:42 başlatılmıştır.

  1. Lasey

    Lasey Admin

    Özür ne demektir? Özürlü kimse ne zaman ve nasıl abdest alır

    Özür “sonradan çıkmış ve mükellefin işini kolaylaştırmaya yarayan durum” da tanımlanır (İbnu Emiru Hac, et-Takrir ve değil-tahbir, ll, 204). Fıkıhta özür kavramını en çok tedarik etmek için sonuçlar devam etmek. Sürekli burun kanaması, idrarını tutamama, sürekli kusma, yellenme, yaranın sürekli kanaması ve akması, bayanların akıntıları, (günden çok daha azgın veya günden çok; nifasta kırk günden çok kan gelmesi gibi durumları) gibi abdesti bozan ve sırada süreklilik taşıyan bedeni özürlıklara özür, böyle kimselere de özürle birlikte denilir (Kasani, Bedaiü-Sanai, l, 238, 239; Merğinani, el-Hidaye, l, 32, 33; İbn Abidin, Reddü'l-muhtar, l, 305).
    Bir kimsenin ibadet konusunda özürlü sayılması için özrünün, bir namaz vakti içinde abdest alıp namaz kasına kadar kesilmemesi ve onun namaz vaktinde en az bir defa tekrarlaması gerekir. Özür hali, birin namına vakti tam bir namaz vakti ile kalmaktadır (İbn Abidin, Reddü'l-muhtar, l, 305).


    Özürlü kimseyi namaz vakti için abdest çalışır. Zira Hz. Peygamber özürlü bir kadına böyle yapiliyor (buhari, Vudu ', 63; Ebu Davud, Tahare, 110, 112). Özürlü, rahat halinin abdesti, o zaman, o zaman, o zaman, o zaman, o zaman, o zaman, o zaman, o zaman, o zaman, yeni bir durum meydana gelmedikçe, diline kadar farz, vacip, sünnet, eda ve kaza namazı, cuma ve bayram namazı kılabilir, Kabe'yi tavaf edebilir, Mushaf'ı tutabilir (Merğinani, el-Hidaye, l, 32). Ancak rahat sahibinin abdesti namaz vaktinin çıkmasıyla bozulur. Yeni namaz vaktinde tekrar abdest alması gerekiyor.

    Özür sahibi kimsenin abdesti özürlülük hali dışında ölenler bozan başka şeylerle bozulur (Kasani, Bedaiü-Sanai, l, 240). Mesela idrarını tutamayan kimsenin burnu kanamakla abdesti bozulur.

    İmam Şafii'ye göre özürlü kimsenin bir namaz vakti onu farz namaz için ayrı ayrı abdest elması gerekir. Zira onu abdesti klanan namaz bitince oğlu bulmuş olur. Bu abdest ile dileme ve nafile namaz kılabilir (Şirbini, Muğni'l-muhtac, I, 175). Malika mezhebine göre özürlülük maharetiyle abdullah vaktin girmesi veya çıkması ile değil, özrün dışında abdesti bozan bir şeyin ortaya çıkmasıyla bozulur (İbn Rüşd, Bidayetü'l-müctehid, l, 47). Özürlü kimsenin bu sebeple cinselliği idrar, namazın sıhhatine engel olmaz.
    Özürlü kimse de özür olmasaydı. Özür sahibi olan ancak zihin gibi olanlara imamlık yapmak.