Namazda Vakit Birleştirme

Konusu 'Namaz kılmak' forumundadır ve Beyza tarafından 20 Ekim 2013 başlatılmıştır.

  1. Beyza

    Beyza Moderatör


    İki Vakit Namazını Birleştirerek Kılmak

    Namazda Vakit Birleştirme;
    Öğle namazı ile ikindiyi öğlenin vaktinde [cem-i takdîm] veya ikindinin vaktinde [cem-i te'hir] birleştirerek kılmak, farksız şekilde, akşam ile yatsıyı birbirinin vaktinde birleştirerek kılmak caizdir. Ancak bir şekilde bu cevaz mutlak olmayıp, belirli şartları vardır.

    Önce, söz konusu namazların cem'i ile ilgili hadis-i şeriflere bakalım:

    Ca'fer ibn Muhammed ibn Mesleme [r.anh.] anlatıyor: 'Peygamber Efendimiz [s.a.v] öğle ve ikindi namazlarını Arafat'ta tek bir ezan ve iki ayrı kametle kıldı. İki namaz arasında nafile namaz kılmadı. Müzdelife'de de akşamla yatsıyı bir ezan ve iki kametle kıldı ve aralarında nafile kılmadı.'

    İbn Mes'ud [r.anh] anlatıyor: 'Ben Peygamber Efendimiz [s.a.v.]'ı şu ikisi hariç, bir namazı kendi vaktinden başka bir vakitte kıldığını görmedim: Müzdelife'de akşam namazı ile yatsı namazını birleştirdi. O gün sabah namazını da ilk vaktinde kıldı.'

    İbnu Abbas [r.anh] anlatıyor: “Peygamber Efendimiz [s.a.v.] seferde ve yolculuk halinde iken öğle ile ikindiyi birleştirdi, akşam ile yatsıyı da birleştirdi.”

    Hz. Enes [r.anh] anlatıyor: “Peygamber Efendimiz [s.a.v.], güneş batıya meyletmeden yola çıkınca, öğle namazını ikindi vaktine te'hir eder, ikindi olunca istirahat verir, ikisini cem ederdi [beraber kılardı]. Yola çıkmazdan evvel güneş batıya meyletti [öğle vakti girdi] ise, hareketten evvel her ikisini de [öğle ve ikindiyi] kılar, sonra yola çıkardı.”

    Hz. Enes [r.anh], “ Resulullah Efendimiz [s.a.v.] sefere acele ettiği vakit öğleyi ikindinin ilk vaktine kadar te'hir eder; müteakiben aralarını cem ederdi. Akşam namazını da te'hir eder ta şafak kaybolduğu vakit, onu yatsı ile beraber kılardı.' diye de nakilde bulunmaktadır.

    Abdullah ibn Ömer [r.anh]: 'Peygamber Efendimiz [s.a.v.], yolculuğa çıkmak için acele ettiği zaman akşam ile yatsıyı bir arada kılardı.' demektedir [Değişik rivayetler için bkz: Buharî, 'Taksîru's-Salat,' 13-16; Müslim, 'Müsafirîn,' 42-58; Ebû Davud, 'Salat', 274; Tirmizî, 'Salat', 138; Nesaî, 'Mevakît', 42].