Mutlak ve Mukayyed Suların Nevileri ve Hükümleri

Konusu 'Dini sohbetler' forumundadır ve Lasey tarafından 3 Ocak 2017 başlatılmıştır.

  1. Lasey

    Lasey Admin

    Suların Hükümler. Mutlak su Nedir? Mukayyed su Nedir?

    Ayet ve hadislerde suyun yeryüzündeki varlıkların hayatı açısından önemine ve asli temizlik aracı olduğuna işaret edilir.

    Kur’an-ı Kerim’de Allah’ın insanı ve diğer canlıları sudan yarattığı (el- Enbiya 21/30, en-Nur 24/45, el-Furkan 25/54), temizlenme dahil birçok hikmete mebni olarak gökten temiz su indirdiği (el-Bakara 2/22, 164, el-Enfal 8/11, el-Furkan 25/48) belirtilerek suyun yeryüzündeki varlıkların hayatı açısından önemine ve asli temizlik aracı olduğuna işaret edilir. Hz. Peygamber’in hadislerinde de yine su ile temizlenmenin önemi sıklıkla vurgulanarak durgun ve akarsuların, yağmur, kaynak, deniz ve göl sularının maddi ve hükmi temizlikte kullanılmasıyla ilgili temel açıklamalar yer alır. Durgun ve akarsuların temizliğinin sağlanması ve korunması, bu konuda önerilen tedbirler, getirilen yasaklamalar hadis kültüründe önemli bir yekün tutar.

    1) Mutlak Su – Mukayyet Su

    Yaratıldığı tabii halini koruyan, mahiyetini değiştirecek başka maddeler karışmamış suya mutlak su denilir. Yağmur, kar, deniz, ırmak, kaynak ve kuyu suları normalde böyledir. Mutlak suyun üç özelliği ve iki tabiatı vardır. Özellikleri, rengi, kokusu ve tadıdır; iki tabiatı da inceliği ve akıcılığıdır. Öte yandan mutlak su, temiz ve temizleyici olup olmama yönüyle beş kısma ayrılır. Suyun temizleyici sayılması, abdest ve gusül gibi hükmi temizlik aracı olabilmesinin caiz oluşunu, temiz sayılması ise diğer maddi temizlik ve kullanım aracı olabilmesini ifade eder.

    1- Rengi, kokusu ve tadı bozulmamış, içine pis bir madde karışmamış, kullanılması mekruh ve şüpheli hale gelmemiş sular hem temiz hem de temizleyici sayılırlar. Tabiatta normal halde bulunan mutlak sular kural olarak böyledir. İnsanın, at, deve, sığır, koyun ve keçi gibi eti yenen hayvanların ve kuşların artığı sular da, bu sulara maddi bir pislik bulaşmadığı sürece kural olarak hem temiz hem temizleyicidir.

    2- Temiz ve temizleyici olmakla birlikte kullanılması mekruh olan sular: Tavuk gibi eti yenen, kedi gibi eti yenmeyen evcil hayvanların, çaylak, doğan gibi yırtıcı kuşların artığı sular böyledir. Hz. Peygamber kedi hakkında “O pis değildir, çünkü aranızda dolaşıp duran yaratıklardandır” (Ebu Davud, “Taharet”, 38) buyurarak bunlardan sakınmanın imkansızlığına işaret etmiştir. Eti yenmeyen yırtıcı kuşların gagaları kemik olduğundan, artığı sular diğer yırtıcı hayvanlarınkinden farklı görülmüştür. Bu tür sularla abdest almak veya gusletmek mekruhtur. Ancak normal su bulunmadığında bu sular hem abdest ve gusül gibi hükmi temizlikte hem de maddi temizlikte kullanılabilir.

    3- Abdest, gusül gibi hükmi temizlikte kullanılmış olan sular (ma-i müsta‘mel), maddi bakımdan temiz olsalar bile ikinci defa hükmi temizlikte kullanılır. Fakihler bu suların temizleyici olmadığını söylerken bunu anlatmak istemişlerdir. Ancak fakihlerin çoğunluğu asli özelliklerini kaybetmemesi ve maddi bir kirlilik de taşımaması kaydıyla kullanılmış suyu temiz sayar ve bu suyun maddi temizlikte kullanılabileceğini söyler. Bazı fakihlerin ise ihtiyatla hareket edip kullanılmış suları dinen necis su grubunda mütalaa ettiği görülür. Bu görüş ayrılıkları suyun kıt olması halinde kullanılabilecek bazı ruhsatlar içermesi sebebiyle faydadan hali değildir. Abdestsiz veya cünüp olan kimsenin suyu almak veya sıcaklığına bakmak amacıyla elini suya sokmasıyla bu su kullanılmış sayılmaz.

    4- Temiz ve temizleyici olmayan sular: İçine pislik düştüğü kesin olarak veya galip zan ile bilinen –tanımı aşağıda gelecek olan– az miktardaki sular ile içine düşen pislikten dolayı rengi, tadı veya kokusu bozulan büyük su birikintileri ve akarsular böyledir. Köpeğin, eti yenmeyen vahşi hayvanların artığı sular da temiz değildir.

    5- Eşek ve eşekten doğan katırın artığı suların hükmi temizlikte kullanılıp kullanılmayacağı ise şüphelidir. Temiz su bulunmadığında bunlarla abdest ve gusül alınır ve ayrıca teyemmüm yapılır.

    İçine temiz bir maddenin katılmasıyla incelik ve akıcılığını kaybeden mutlak sulara veya tabii bir oluşumla meydana gelip özel bir isimle anılan sulara “mukayyet su” tabir edilir. Gül suyu, meyve suyu, maden suyu, diğer helal meşrubat türleri veya içinde nohut, mercimek benzeri temiz şeylerin pişmesiyle incelik ve akıcılığını kaybeden sular böyledir. Mutlak sular temiz ve temizleyicilik özelliğini kaybetmediği sürece hem maddi pisliğin temizlenmesinde hem de hükmi temizlikte kullanılabilirken mukayyet sular, normal su bulunmadığı zaman sadece maddi temizlikte kullanılabilir.

    2) Durgun Su – Akar Su

    Suyun durgun veya akar olması, durgun ise miktarı, o suyun temiz ve temizleyici olma özelliğini belirlemede etkin rol oynar. Akar sular ile büyük havuz niteliğindeki durgun sular üç temel vasfından biri değişmedikçe yani rengi, tadı veya kokusu bozulmadıkça içine düşen bir pislikten dolayı temiz ve temizleyicilik özelliğini yitirmez. Buna karşılık küçük havuz niteliğindeki durgun sular, içine bir pislik düşmekle üç temel vasfında değişme olup olmadığına bakılmaksızın temiz ve temizleyici olmaktan çıkar.