Müstehab ve Mekruh vakitler hangileridir? Müstehap Vakitler Her vaktin namazı, kendisi için belirlenmiş olan vaktin hangi parçasında kılınırsa kılınsın vaktinde kılınmış olur. Farz namazları vaktin ilk girdiği anda kılmak efdaldir. Nitekim Hz. Peygamber "Vaktin evveli, Allah'ın hoşnutluğudur, vaktin sonu ise affıdır" (Tirmizi, “Mevakýt”, 13) buyurmuştur. Fakat namazın ilk vaktinden sonraya bırakılmasında bir fazilet varsa bu takdirde vaktin sonuna bırakılabilir. Hz. Peygamber, sabah namazının ortalık biraz aydınlıkça iken kılınmasının daha faziletli olduğunu belirttiği için, sabah namazının vaktin ilk kısmında değil son kısmında kılınması (isfar) Hanefiler’ce daha faziletli kabul edilmiştir. Fakat sonrasında vakfe yapılacağı için Müzdelife'de kılınan sabah namazının, vaktin evvelinde kılınması (taglis) daha uygun ve faziletlidir. Sıcak bölgelerde, yaz günlerinde, öğle namazını geciktirip serinlikte kılmak (ibrad) efdaldir. İkindi namazını, güneşin gözü kamaştırmayacak duruma gelmesinden önceki vakte kadar geciktirmek efdal, gözü kamaştırmayacak hale gelmesine kadar geciktirmek tahrimen mekruhtur. Akşam namazını her zaman ilk vaktinde, yani vakti girer girmez kılmak efdaldir. Yatsı namazını gecenin ilk üçte birine kadar geciktirmek efdaldir. Uyanacağına güvenen kişiler için, vitir namazını fecrin doğmasına yakın bir zamanda kılmak efdaldir. Mekruh Vakitler Farz namazlar için müstehap vakitler olduğu gibi namaz kılmanın mekruh olduğu vakitler de vardır. Mekruh vakitler iki kısımdır. Bir kısmında hiçbir namaz kılınmaz, bir kısmında ise özellikle nafile namaz kılınmaz, kaza namazı kılınabilir. Hiçbir namazın kılınamayacağı üç mekruh vakit şunlardır: a. Güneşin doğmasından yükselmesine kadar olan zaman (şüruk zamanı ki bu yaklaşık 40-45 dakika civarındadır). b. Güneşin tam tepe noktasında olduğu zaman (vakt-i istiva). c. Güneşin batma zamanı (gurub). Gurup vakti, güneşin sararıp veya kızarıp artık gözleri kırpıştırmadan rahatlıkla bakılacak hale geldiği vakittir. Bu vakitte sadece, o günün ikindi namazının farzı kılınabilir. Nafile namaz kılmanın mekruh olduğu vakitler: a. Fecrin doğmasından sonra sabah namazının sünneti dışında nafile namaz kılınmaz. b. Sabah namazını kıldıktan sonra güneş doğuncaya kadar, c. İkindi namazını kıldıktan sonra güneş batıncaya kadar, Akşam namazının farzından önce, d. Bayram namazlarından önce, ne evde ne camide, e. Bayram namazlarından sonra, camide, f. Arafat ve Müzdelife cem‘leri arasında, g. Farz namazın vaktinin daralması durumunda, h. Farza durulmak üzere kamet getirilirken (Sabah namazının sünneti müstesnadır). Cuma günü hatibin minbere çıkmasından cuma namazı sona erinceye kadar nafile namaz kılınmaz.