Kuran-ı Kerim okumanın edepleri nelerdir?

Konusu 'Kuran-ı Kerim ayetleri' forumundadır ve Adile tarafından 6 Şubat 2013 başlatılmıştır.

  1. Adile

    Adile Admin

    Kur'an-ı kerim okumanın edebi

    Kur'an-ı Azimüşşan'ı okumak, müminin Cenabı Hakk'a olan münacatıdır. Nitekim Peygamber (s.a.v.) Efendimiz:

    "Rabbi ile konuşmayı seven, Kur'an okusun."buyurmuşlardır.

    Kur'an-ı Azimüşşan'ı okumanın bir çok edepleri vardır:
    1. Güzel bir abdest almaktır.

    2. Kıbleye karşı namaza oturur gibi oturmaktır.

    3. Eûzü Besmele çekmektir.

    4. Tecvidine riâyet etmektir.

    5. Manasını mülahaza etmektir.

    6. Manasını anlayamıyorsa manasını mülahaza eder vaziyette bulunmaktır.

    7. Hazin bir ses ile okumaktır. Zira hüzünle okunursa insanı huşûya sevkeder. Bu hususta Sevgili Peygamberimiz:"Kur'an hüzünle inmiştir. Onu hüzünle okuyun." buyurmuştur. Allahü Teala'da bu hususta şöyle buyuruyor: "Kur'an okuyanların kalblerindeki ilahi haşyetten tüyler ürperir."

    8. Kur'an okurken ağlamaktır.

    9. Ağlayamazsa ağlar şekilde olmaktır.

    10. Ezberlemeye çalışmaktır. Zira ezberden Kur'an okuyanlar kıyamet günü ebrâriyn ile haşrolunurlar.

    11. Okurken zorluk çekse dahi daha ziyade okumaya çalışmaktır. Zira Resulü Ekrem buyurmuşlardır ki:
    "Bir kimse, Kur'an okurken meşakkat çektiği halde terk etmeyerek okumaya devam etmeye çalışsa, ona iki kat ecir verilir. Birisi Kur'an okuduğu için, birisi de meşakkata sabır ve tahammül ettiği için."

    12. Yüzünden okumaya çalışmalıdır.Peygamber (s.a.v.) buyurmuşlardır:
    "Ümmetimin en faziletli olan ibadeti, yüzünden Kur'an okumaktır."

    13. Okurken esneme hali olursa, Kur'an-ı Kerim'i kapatarak kıraati terk etmektir.

    14. Okurken her ayetin sonunda durmaktır.

    15. Rahmet ayetine gelindiği vakit Allahü Teala'dan rahmet talep etmektir.

    16. Azap ayetine gelindiği vakit Allahü Teala'ya sığınmaktır.

    17. Tenzih ayetine gelindiği vakit Cenabı Ecelli ve Ala'yı tenzih, takdis ayetine gelindiği vakit takdis etmektir. Mesela:
    "Ve O Allah'a hamd ederim ki, çoluk çocuk edinmemiş, saltanatında ortak tutmamış, küçüklüğü olmadığı için kurtarıcısı da bulunmamıştır, de. Sen O'nu ulu tut." mealindeki ayet manasında bir ayet okuduğunda "Sübhânellâh" demektir.

    18. Yavaş okumaktır.

    19. Kalbinde huşu olduğu gibi azalarında dahi bir sükunet izhar ederek oturmaktır.

    20. Bağırarak okumaktan sakınmaktır.Mü'minlerin anası Hazreti Aişe (r.anha), bir kimseninbağırarak Kur'an okuduğunu gördüğü vakit: Kur'an-ı Azimüşşan insanların akıllarını perişan etmekten azizdir. Lakin Allah'tan korkanların tüyleri ürperir, buyurmuştur.

    21. Fatiha-i Şerife okunduğu vakit Besmele'yi el hamdü kelimesine birleştirmektir.. Hadis-i Kudsi'de
    Allahü Teala:
    "Ya İsrafil! İzzetime ve Celalim'e yemin ederim ki, bir kimse Besmele-i Şerife'yi Fatiha'ya birleştirerek okursa, şahid olunuz, Ben o kulumu affederim, sevaplarını kabul ederim. Onun dilini ateşte yakmam. Kabir, kıyamet ve cehennem azablarından emin kılarım. Ve o, evliya kullarımdan önce bana kavuşur." buyurmuşlardır.

    22. Kur'an okurken bazı ayetlerini anlamak ve kalbini gafletten kurtarmak için ayeti bir kaç defa okumaktır. Zira Peygamber (s.a.v.):
    "Eğer Sen onlara azap edersen şüphesiz ki onlar Senin kullarındır. Eğer onları affedersen, muhakkak ki Sen Aziyz ve Hakiymsin'dir (Rabbim)" mealindeki ayeti defalarca okur ve ağlardı.

    23. Kur'an'ı yüzünden okumayı unutmamaktır.Peygamberimiz buyurmuşlardır ki:"Ümmetimin günahı bana gösterildi. Onların içinde Kur'andan bir sure veya bir ayeti okuyup, öğrenip sonra unutmaktan daha büyük bir günah görmedim." buyurdu.

    24. Evinde Kur'an okumaktır. Bu hususta Sevgili Peygamberimiz buyurmuşlardır ki:"İçinde Kur'an okunan haneye melekler girer. Şeytanlar o evden kovulur ve o hane ehli daima hayır ve bereket içinde olurlar. Kur'an okunmayan eve şeytanlar girer, melekler çıkar ve o hane ehli daima darhk içinde bulunurlar."

    25. Kırk günde bir defa hatmetmektir.

    26. Çeşitli faydalı ilmi öğrenmek, esrar-ı garibe ve ilahi feyzin talebi için Kur'an-ı Azimüşşan'ı çok okuyarak ondan feyz ve istifade etmektir. Resulü Ekrem:
    "İlim okumayı arzu ederseniz, Kur'an-ı Azimüşşan'a devam ediniz. Zira onda ezel ve ebedin ilmi vardır." buyurmuşlardır.
    Ariflerden birisi: "Mü'minin ruhu, ölüm anında tereyağından kıl çeker gibi alınır, mealindeki hadisi şerifin manasını Kur'an'da aramış, bulamayınca telaş içinde uyumuş. Resulü Ekrem (s.a.v.)'i rüyasında gördü ve O'na:
    "Hiçbir yaş, kuru şey bulunmaz, meğer ki o, açık Allah kitabında bulunmasın." ayetini okudu ve dedi ki:
    - Ya Resulellah, Kur'an'ı hatmettim, bu hadis-i şerifin manasım bulamadım.
    Resulü Ekrem ona:
    - Sure-i Yusuf da ara, bulursun, buyurdu. Uykudan uyanınca abdest aldı, aradığını dabuldu:
    Mısır hanımları Hazret-i Züleyha'yı tenkid ettikleri vakit onları sarayına davet etti. Ellerine birer bıçak ve birer turunç verdi. Hazreti Yusuf u onların huzuruna çıkardı. Onlar Hazret-i Yusuf un cemalinin güzelliğine hayret içinde bakarlarken ellerini kestiler, acısını duymadılar. Bunun gibi, mü'min cennetteki makamını gördüğü vakit onun lezzetinden ölümün acısını duymayacaktır.

    27. Kur'an-ı Azimüşşan'da istifham ve tevbih misilli ayetler okunduğunda belâ diye cevap vererek tasdik etmektir. Mesela: Eleysallâhü bi ahkemil hâkimiyn (Cenabı vacibül vücud ahkemül hakimiyn değil midir?) ayeti okunduğu vakit ona cevap olarak: Belâ ve ene alâ zâlike mineş şâhidiyn (Evet, ya Rabbi, Zat-ı Ecelli ve Ala'nın ahkemül hakimiyn olduğuna şahidim.) demektir.

    28. Kur'an-ı Kerim hatmedildiği vakit "Ey Rabbim, kabrimin vahşetini ünsiyyete çevir. " duasını üç kere okumaktır.