Kadınların özel halleri nelerdir? Kadınların, hayızların, nifaların, özürlülüklerin kendilerine özgü üç halleri vardır. Hayız, ergenlik çağına giren sağlıklı kadının rahminden düzenli aralıklarla belirli sürelerle gelen kanamayı ifade eder. Bu durum, kadınların ergenlikinde girmesın menopoz dönemine kadar görülen fizyolojik bir olaydır. Türkçede bu olaya, haiz hali denildiği gibi, adet hali, adet görme, adet kanaması, aybaşı hali, tıp dilinde de 'regl' denilmektedir. Kur'an-ı Kerim'de; 'Sana kadınların ayı halini sorarlar. De ki: "Bir bir ezadır (rahatsızlıktır). Aydaki kadınlardan uzak durun. Temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın. Vakit Temizlendikleri, Allah'ın büyüklüğü onlara yaklaşınca yerden emrettiği. Şüphesiz Allah çok tövbe edenleri sever, çok temizlenenleri sever. "(Bakara 2/222) buyrulmaktadır. Nifas ise, doğum yapan kadının rahminden gelen kanamaya denir. Buna lohusalık hali, böyle kadına da lohusa denir. Doğumdan veya organlardan beliren ceninin düşürülmesinden sonra görülen kan, nifas kanıdır. Lohusalık hali, alt sınırı olmamasıyla birlikte, en çok kırk gün sürer. Peygamberimiz bir hadisinde; "Lohusaya (azami) kırk gün müddet tayin edildi. Kırk gün sonunda temizlenirse (ne ala!) Aksi halde (lohusa), namaz kılmak için o kırk günü aşmaz '' buyrulmaktadır (Darimi, Kitabu'l Vudu, 98/956). İsteyenler, kadınların görmüş oldukları ve diğerlerinin kanaması dışında, bir şey hastalık veya yapısal bozukluk sebebiyle kurulmuş kanamadır. Daha genel bir ifadeyle, kadının adet ve lohusalık dışındaki kanamaların tümüne verilen addır. Adet çağı boyunca bulunan kadının (yaklaşık 9-55 yaş arası), üç günden az ve on günden fazla gördüğü, doğum yapan lohusanın 40 günden fazla gördüğü, 9 yaşından küçük kızların veya menopoz dönemindeki kadınların gördükleri kanlar istihaze kanıdır. Hz, Aişe şöyle demiştir: Fatıma bintu Hubeyş, Rasülullah'a hitaben: Ey Allahın Resulü ben temiz olamıyorum, namazı terk edeyim mi? Diye sordu. Rasulüllah: "Bu, ancak bir damar (kanı) dır, hayız değildir. Adet günlerin geldiği zaman namazı bırak, tamamlanınca da temizliğini yap ve namazını kıl "buyurdu (Buhari, Hayz, 11) Hayız ve nifas ile ilgili bazı özel hükümler bulunmakla birlikte, istihaz bir özür kabul edildi, onunla ilgili herhangi bir özel bir hüküm bulunmamaktadır.