Kabir azabının sebepleri nelerdir?

Konusu 'Dini Sorular Ve Cevapları' forumundadır ve Adile tarafından 23 Ocak 2014 başlatılmıştır.

  1. Adile

    Adile Admin

    Kabir azabı nedenleri nedir?

    Her günahın ve her haramın kabir azabına neden olacağını düşünerek terk etmek her iyiliğin ve her ibadetin de kabir nimetine vesile olacağını hesap ederek yerine getirmek gerekîr. Bazı rivayetlerde kabir azabına sebep olacağı veya kabir nimetine vesile olacağı açıklanan ameller vardır. Yalnızca bunlar birer örnektir İslam’ın bütün yasaklarının azaba, emirlerinin de nimete sebep olacağını söyleyebilirîz.

    Kabir azabına neden olan amelleri hadisi şeriflerden öğrenmekteyiz. Bunları şu şekilde sıralayabiliriz:

    1. Kabir azabı nemime ve bevlden sakınmama sebebiyle olmaktadır.

    Buhari ve Müslim, Abdullah b. Abbas (r. a)’ın şöyle söylediğini rivayet etmişlerdir: Efendimiz Hz. Muhammed (s. a. v) iki kabrin yanından geçti ve şöyle buyurdu:

    “Bu kabirlerde yatanlar azap görmektedirler. Ama büyük bir şeyden dolayı azap görmüyorlar.” Efendimiz Hz. Muhammed (s. a. v) daha sonra sözüne şöyle devam etti: “Evet bunlardan birisi, insanlar arasında söz taşırdı. Diğeri ise bevlinden (idrarını üzerine sıçratmaktan) sakınmazdı." 2

    2. Ölen kişinin ardından ağıt yakılması halinde, ölü kabirde bu ağıt sebebiyle azap görmektedir.

    Ömer İbni Hattab (r. a) Efendimiz Hz. Muhammed (s. a. v)’ın şöyle dediğini rivayet etmiştir:

    “Ölü kabirde ağıt sebebiyle azap görür. ”3

    Bu konudaki hadisler çoktur. Bu hadislerde ölünün üzerine yakılan ağıt sebebiyle azap göreceğine delalet vardır. Ancak bu durumda şu problem ortaya çıkmaktadır: Kişi başkasının yaptığı bir şeyle niye azap görür? Bu soruya verilen cevaplar farklı farklı olup Hz. Âişe (ra) bunu kabul etmemiş ve

    “Kimse kimsenin günahını çekmez.”4

    ayetiyle delil getirerek, başkasının ağıt yakması sebebiyle ölünün kabirde azap çekmeyeceğini söylemiştir. Ebu Hureyre de bu konuda Hz. Âişe ile aynı görüştedir.5 Bazı âlimler de bu hadisi te’vil etmişler ve “Bu durum ağıt yakılmasını vasiyet etmiş ise öyledir. Vasiyet etmemişse azap görmez” demişlerdir.6

    3. Kabir azabı ganimet mallarından gizlemek sebebiyledir.

    Ömer İbni Hattab (r. a) şöyle dedi: “Hayber gazvesi günü idi. Efendimiz Hz. Muhammed (s. a. v) ’in ashabından bir grup geldi ve “falanca şehittir. Falanca şehittir” dediler. Sonra bir adamın yanından geçtiler: “falanca kimse de şehittir” dediler. Nebi (s. a. v. ):

    “Hayır, ben onu ganimetten çaldığı bir hırka -veya aba- içinde cehennemde gördüm.” buyurdu.7

    Görüldüğü üzere kişi şehit olsa bile cehenneme gidebilmektedir. Bunun sebebi de her ne kadar şehitlik, kişinin birçok günahına kefaret olsa da ammenin malına hıyaneti ve kul haklarını ortadan kaldırmaz. Bu sebeple, Fahri Kainat Efendimiz (s. a. v) şehit olduğu haber verilen bir kişinin ganimetten çaldığı bir hırkadan dolayı cehennemde olduğunu bildirmiş, amme malına ihanetin ve kul hakkının affedilmeyeceğini ümmete öğretmiştir. 8

    4. Kabir azabı borç sebebiyledir. Kişi ödemediği borçları ödeninceye kadar azap görür. Bu konuda Ebû Hüreyre’den Efendimiz Hz. Muhammed (s. a. v)’in şöyle buyurduğu rivayet edilmiştir:

    “Müminin borcu ödeninceye kadar ruhu borcuna takılıdır.”9

    Ölen kimsenin dünya ile alakası kesilir. Ancak bu hadisi şerif, bu ilginin bir konuda devam ettiğini bildirmektedir: Borç. Borçlu olarak ölen mü’minin ruhu kavuşacağı ikram ve iyiliklere borcu ödeninceye kadar ulaşamaz. Bir başka anlayışa göre, borçlu ölmüş mü’min hakkında, ilk iş olarak borcunun ödenip ödenmediğine bakılır. Her iki yoruma göre de borçlu ölen mü’min için borcu, bir çeşit ayak bağıdır, onu yerinden kıpırdatmaz.10 Borç Beyhaki’nin belirttiğine göre kabir azabına sebep olan şeylerden birisidir. 11

    5. Allah Teala’ya isyan olan her davranış da kabirde azaba sebeptir. Çünkü kabirdeki azabın kâfir ve münafıklarla, Allah’a asi olan mü’min kullara olacağı belirtilmektedir.12

    6. Hadesten temizlenmeyi terk etmenin de kabirde azaba sebep olacağı söylenmiştir.13

    7. Yardım etme gücü ve imkânı varken mazluma yardım etmeyi terk etmek de kabir azabına sebep olan ameller arasında zikredilmiştir.14

    8. Allah’ın zikrinden yüz çevirmek de kabir azabına sebep olan davranışlardandır. Allah'u Teala K. Kerim’de:

    “Benim kitabımdan yüz çeviren bilsin ki onun dar bir geçimi olur ve kıyamet günü de onu kör olarak haşrederiz.”15

    buyurarak, Allah’ın zikrinden yüz çevirmenin kabir azabına sebep olacağını belirtmiştir. Ayette geçen "dar geçimi" Fahri Kainat Efendimiz (s. a. v) bizzat kendisi kabir azabı olarak açıklamıştır. 16