İnsanınların Yaptıklarından Sorgulanması

Konusu 'Dini bilgiler' forumundadır ve Eylül tarafından 24 Ekim 2013 başlatılmıştır.

  1. Eylül

    Eylül Moderatör

    Sual

    Bu dünyanın akıl ve irade sahibi tek verlığı insandır. Akıl ve iradeyle donatılmış olması ona bir takım sorumluluk da yüklenmiştir. Onlar yaptıklarından gerek bu dünyada, gerekse ahrette sorguya çekilmezler. Ancak insan dünya hayatında ki bütün davranışlarından ahret gününde sorguya çekilecektir.
    Çocuklar ile ruh sağlığı yerinde olmayan deliler, davranışlarından dolayı sorumlu tutulmayacaklardır.
    “ Kainatın Yaratıcısı Allah' Teala meleklere şöyle emreder: “Zulmedenleri, eşlerini ve Allah’ı bırakıp da tapmakta olduklarını toplayın, onları cehennemin yoluna koyun ve onları tutuklayın. Çünkü onlar sorguya çekileceklerdir. (saffât,37/22-24).

    Ayrıca insana bu dünyada verilen bütünnimetler de ona bir sorumluluk yüklemektedir.
    İnsan kendine verilen bedeni nasıl kullandığından, doğal nimetlere karşı sorumluluklarından sorgulanacaktır.
    “ Sonra o gün nimetlerden mutlaka hesaba çekileceksiniz?” (Tekâsür,102/1).

    Hesap

    Mahşerde keyfiyetini kavrayamadığımız büyük bir adelet mahkemesi kurulacak, bu dünyada yaptıklarından sorgulanacaklar, yaptıklarının karşılığını orada göreceklerdir.
    Cenab-ı Hak bu hesabın yapılacağını “ Sonra şüphesiz siz kıyamet günü Rabbinizin huzurunda muhakeme edileceksiniz” ( Zümre, 39/31) ayetiyle ve bu hesap neticesinde her kim en küçük de olsa iyilik etmiş ise onun mükâfatını, her kim de küçük kötülük etmiş ise onun cezasını çekeceğini de şu ayetlerde bildirmektedir:

    " Kim zerre ağırlığınca bir hayır işler ise onun mükâfatını görecektir. Kim de zerre ağırlığınca bir kötülük işler ise onun cezasını görecektir” ( Zilzâl,80/7-8).

    Bir ayette “ Hepsi saf saf Rabbinin huzuruna çıkarırlar onlara, “And olsun, sizi ilk önce yarattığımız gibi bize geldiniz. Oysa siz, sizin için hesaba çekileceğiniz bir zaman belirlemediğimizi sanmıştınız” denir “ (Kehf,18/48).

    Peygamberimiz, hesap günü olacakları şöyle anlatmaktadır: “ Kişi ömrünü ne yolda tükettiğinden, vicudunun nerede yıprattığından, malını nerede kazanıp nereye harcadığından, bildiği ile ne amel ettiğinden sorguya çekilmedikce yerinden ayrılmayacaktır”
    ( Tirmizi,Kıyame,1, (2416),IV/612).

    Mizan

    Mahşerde hesin amellerinin tartıldığı bir terazi olarak bilinmektedir. Bu ölçü sayesinde iyi kötü her şey en ince ayrıntısına kadar incelenecek, haklı haksız belli olacak, kimin kimde hakkı kalmışsa bunlar tespit edildikten sonra bu dünyada haksızlığa uğrayanlar hakkınta alacaklardır. Haksızlık yapmış olanlar da yaptıklarının cezasını çekecektir.

    “ Kıyamet günü için adelet terazileri kuracağız. Öyleki hiçbir kimseye zerre kadar zulmedilmeyecek. ( Yapılan iş) bir hardal tanesi ağırlığınca da olsa, onu getirip ortaya koyacağız. Hesap görücü olarak biz yeteriz”
    ( Enbiyâ,21/47).

    Hesap neticesinden herkesin sevap ve günahları tartılır. İyilikleri kötülüklerden fazla olanlar, mutlu olurken, kötülükleri fazla olanlar da üzüleceklerdir.

    “İşte o zaman, kimin tartıları ağır gelmiş ise, artık o, mutlu olacağı bir hayat içinde olacaktır. Ama kimin de tartıları hafif gelir ise, işte onun anası (varacağı yer) Hâviye’dir. Sen Hâviye’nin ne olduğunu ne bileceksin ? O, kızgın bir ateştir” ( Kâri’a,101/6-11).