HARAM: Allahü tealanın Kur'an-ı kerîmde yapmayınız diye açıkça yasak ettiği şeyler. Kur'an-ı kerîmde mealen buyruldu ki: De ki, Rabbim; bütün fuhşiyatı (küfür ve nifakı) açığını ve gizlisini, her türlü günahı, haksız isyanı ve Allahü tealaya hiçbir zaman bir burhan indirmediği herhangi bir şeyi ortak koşmanızı ve bilmediğiniz şeyleri Allahü tealaya isnad etmenizi, haram etti. (A'raf sûresi: 33) Çok kimse vardır ki, yedikleri ve giydikleri haramdır. Sonra ellerini kaldırıp, dua ederler. Böyle dua nasıl kabûl olunur? (Hadîs-i şerîf-Kimyay-ı Seadet) İnsan, haram işlemeği kalbinden geçirir, Allah'tan korkarak yapmazsa, hiç günah yazılmaz. Haramı işleyince, bir günah yazılır. (Hadîs-i şerîf-Berîka) Allahü teala, haram olan şeylerde size şifa yaratmamıştır. (Hadîs-i şerîf-Buharî) Haramlardan sakınmak, akıllıların şanından, şereflilerin tabiatındandır. (Hazret-i Ali) Haramda şifa yoktur. (İmam-ı Rabbanî) Haramdan bir altını sahibine vermek, yüz altın sadaka vermekten fazîletlidir, iyidir. (İmam-ı Rabbanî) Dünyada haram işleyen kimse, ahirette ondan mahrûm kalır. Burada helal şeyleri kullananlar, orada o şeylerin hakîkatine kavuşur. Mesela, bir erkek dünyada haram olan ipeği giyerse, ahirette ipek giymekten mahrûm edilir. İpek ise, Cennet elbisesidir. O halde, bu günahtan temizlenmedikçe, Cennet'e girilemez demektir. Cennet'e giremeyen de Cehennem'e gider. Çünkü, ahirette, bu ikisinden başka yer yoktur. (Seyyid Abdülhakîm Arvasî) Haram li Aynihi: Kendileri haram olan şeyler. Leş, domuz eti, şarab gibi Allahü teala tarafından haram edilen şeyler haram li aynihidir. Bunlara helal demek küfr olur, îmanın gitmesine sebeb olur. (Muhammed Hadimî) Haram li Gayrihi: Aslı haram olmayıp, sonradan hasıl olan bir sebepten dolayı haram olan şey. Bir kimsenin bir kişinin bağına girip, sahibinin izni olmadan meyve koparıp yimesi, ev eşyasını ve parasını çalıp harcaması haram li gayrihidir. Bunları yapan kimse, yaparken Besmele söylese, yahut helaldir derse kafir olmaz. (Muhammed Hadimî) Haram Lokma: Helal olmayan ve dînen yenmesi yasaklanan yiyecek. Vücûduna haram lokma karışmış bir kimse, namazdan tad duymaz. (Behaeddîn-i Buharî) Mîde yenilen şeylerin toplandığı yerdir. Oraya helal lokma koyarsan, azalardan salih (iyi) ameller, işler meydana gelir. Şüpheli lokma koyarsan, azalar Allah yolunda amel etmekte şüpheye düşerler. Eğer haram lokma koyarsan, o lokma seninle Allahü tea la arasında bir perde olur ve Cenab-ı Hakkın beğendiği yolda yürümen mümkün olmaz. (Ebû Bekr-i Dükkî) Alış veriş ilmini bilmiyen haram lokma yemekten kurtulamaz. Haram lokma yiyen ise, ibadetlerin sevabını bulamaz. (Ahî Evran)