Gusül ile ilgili ayetler ve hadisler

Konusu 'Kur'an-ı Kerim ayetleri' forumundadır ve Adile tarafından 23 Ekim 2013 başlatılmıştır.

  1. Adile

    Adile Admin

    Selamun aleykum, değerli kardeşlerim Yüce Allah'ın Rahmeti bereketi hepimizin üzerine olsun.

    Cünüp olan kişinin vakit geçirmeden temizlenmeleri en güzel davranıştır. Ancak bu,zorunlu değildir.

    Nitekim:Ebu Hureyre (R.A) ın şöyle dediği rivayet edilmiştir."Bir kere kamet edilmiş ve saflar düzeltilmişken. Efendimiz Hz. Muhammed Aleyhi salatu vesselam bizim yanımıza çıktı,mihrabında durunca cünüp olduğunu hatırlayarak bize:

    Yerinizde durun! buyurdu,sonra dönüp yıkandı tekrar bize çıktığında mübarek başından sular damlıyordu,tekbir aldı bizde onula beraber kıldık.(Buhari,Gusül 17,no:271,1/106)

    Bu rivayetten anlaşıldığına göre, Efendimiz Hz. Muhammed Aleyhi salatu vesselam bazen hemen yıkanmaz cünüp olarak uyurdu. Nitekim: Aişe (R.Anha) validemizde" Efendimiz Hz. Muhammed Aleyhi salatu vesselam in,ramazan günü cünüp olarak sabahladığını" sahih olarak rivayet etmiştir.(BuhariSavm:25,no:1830,2/681)

    İmam-ı Azam ile İmam-ı Sevri (R.A) "Cünüp olan kimsenin uyumasında bir beyis yoktur,ama abdest alması bizce daha makbuldur.Bir şey yemek isterse,ellerini yıkar ve ağzını su ile çalkalar"demişlerdir.

    Ancak şunu ifade edelimki,cünüp olan kimsenin.uyuyacağı zaman namaz abdesti gibi abdest alıp,tenasül uzvunu yıkaması sünnettir.Nitekim Abdullah ibni ömer (r.anh) dan rivayet edildiğine rivayet edildiğine göre,Ömer İbni Hattab (r.a) Efendimiz Hz. Muhammed Aleyhi salatu vesselam'e:"Kendisine geceleyin cünüplük isabet ettiğini (bu durumda uyuyup uyuyamayacağını)"sorduğunda Efendimiz Hz. Muhammed Aleyhi salatu vesselam:

    "Abdest al,zekerini (tenasül uzvunu) yıka, sonra uyu." buyurmuştur.(Buhari,Gusül 27,no:286,1/110,Ebu Davud,Taharet:87,no:221,1/106)

    Çünkü insan uykuda ölebileceğini düşünerek abdest almadan cünüp olarak yatmamalıdır.

    Nitekim:Amar İbni Yasir (r.a) dan rivayet edilen bir hadisi şerifte Efendimiz Hz. Muhammed Aleyhi salatu vesselam:"Üç kişiye melekler yaklaşmaz.Kafir leşi,safranla boyanan ve cünüp kişi,ancak abdest alması müstesna (bu durumda olan cünübe melekler yaklaşır)." buyurmuştur.(Ebu Davud,Tereccül:8,no:1480,2/79)

    Cünüp olanın yiyip içmesi:Aişe (r.anh) dan rivayet edildiğne göre " Efendimiz Hz. Muhammed Aleyhi salatu vesselamcünüp iken yemek veya uyumak isterse abdest alırdı."(Ebu Davud,Taharet:89,no:225,1/1079)

    Bu rivayetten anlaşıldığına göre,cünüp olan bir kimsenin,elini ağzını yıkamadan yeyip içmesi mekruhtur,ancak elini ağzını yıkadığı takdirde yeyip içmesi mekruh olmaz.

    Nitekim: Aişe (R.A) dan diğer bir rivayete göre" Efendimiz Hz. Muhammed Aleyhi salatu vesselam cünüpken yemek istediğinde sadece ellerini yıkardı"(İbni Mace, Taharet:104,no:593.1/195)

    Bu rivayet de, sadece el yıkmakla yetinmenin caiz olduğunu ifade emektedir.Zaten bazılarına göre,cünüp kimsenin emrolunduğu abdestten murad,pisliği,zekerini (tenasül uzvunu) ve ellerini yıkamasıdır ki,bu da temizlikten ibarettir.Arap lugatında temizliğe da abdest denilir.

    Nitekim cünübün uyuması için abdest almasını emerden hadis-i şerif rivayet eden İbni Ömer (R.Anhuma) nın,uykudan evvel tam abdest almadığı rivayet edilir ki hadis-i şerifin manasını en iyi bilen odur.

    Yüce Allah hakkıyla ve layıkıyla anlayıp kavramada ve amelde cümlemizi muvaffak ve muzaffer eylesin.

    Allah c.c Rahmeti ve bereketi üzerinize olsun.