Cinlerin asılları hususunda ihtilaf edilmiştir. İbnu Abbas'tan (ra) yapılan bir rivayete göre, cinlerle şeytanlar başka başka mahluklardır. Cinlerin babası Cann'dır. İçlerinde mü'min ve kafirleri vardır. Cinler ölürler. Şeytanların atası ise İblis'tir, onlar ölmezler. Zamanı gelince ataları olan İblis'le öleceklerdir. Cinlerin asıllarıyla ilgili bir ihtilaf, ahirette hallerinin ne olacağı hususuna da sirayet etmiştir. "Cinler Cann'ın neslidir" diyenlere göre, onların mü'minleri cennete; kafirleri cehenneme gidecektir. "Cinler İblis'in zürriyetidir" diyenlerden Hasan Basri'ye göre mü'minleri cennete gidecektir; Mücahid'e göre mü'minleri de cennete gidemeyecektir. Ahirette onlara tıpkı hayvanlara denildiği gibi, "Toprak olun" denecektir. İmam azam'ın da bu görüşte olduğu söylenmiştir, ancak onun hiçbir beyanda bulunmadığı da söylenmiştir. Şafii, Malik, İbnu Ebi Leyla gibi sair ulema ise iyilerinin mükafaat, kötülerinin de azab göreceklerini söylemişlerdir. (Kütüb-i Sitte) Hasan-ı Basri şöyle demiştir: Cinler İblis'in çocuklarıdır, insanlar ise adem'in çocuklarıdır. Bunlardan da, ötekilerinden de mü'min olanlar da vardır, kafirler de vardır. İyilikleri karşılığında mükafat, kötülükleri karşılığında ceza görecek olmaları ortak yanlarıdır. Her iki kesimden de mü'min olanlar, Allah'ın velisidirler. Her iki kesimden kafir olan ise, şeytandır. ed-Dahhak, İbn Abbas'tan şöyle dediğini rivayet etmektedir: Cinler "el-cann"ın çocuklarıdır. Bunlar iman edebilirler. Aralarından mü'min olan da vardır, kafir olan da vardır. Şeytanlar ise İblisin çocuklarıdır. Bunlar ancak İblis ile birlikte ölürler. Cinlerin mü'minlerinin cennete girecekleri hususunda, asıl yaratılışları ile ilgili görüş ayrılıklarına göre farklı görüşler vardır. Cinlerin İblisin soyundan değil de "el-cann"ın soyundan geldiğini iddia edenler, cinler imanları sebebiyle cennete girerler demişlerdir. Onlar İblisin soyundan gelirler, diyenler ise bu hususta iki ayrı görüş ileri sürmüşlerdir. Birinci görüş el-Hasen'in görüşü olup, buna göre cennete gireceklerdir. İkinci görüş ise Mücahid'in rivayeti olup, bunlar cehenneme girmeyecek olsalar dahi cennete girmeyeceklerdir. (Kurtubi Tefsiri)