Berat gecesinin hikmetleri nelerdir

Konusu 'Mübarek Günler ve Geceler' forumundadır ve Affan tarafından 2 Haziran 2015 başlatılmıştır.

  1. Affan

    Affan Kayıtlı Üye

    Berat Gecesi “kısmet ve kader” gecesidir

    Resul-i Ekrem Efendimiz (s.a.v) buyurdu ki:
    “Şaban’ın yarısının gecesinde senenin tüm işleri kesin karara bağlanır. Yaşayacak olanlar, ölecek olanlardan ayrılıp yazılır.” (Suyuti)

    Bir rivayette ise şöyledir:
    “Şaban’ın yarısının gecesi, Allah Azze ve celle ölüm meleğine, o sene öldürmek istediği her canlının ruhunu kabzetmesini vahiyde bulunur (isimlerini bildirir).” (Suyuti)

    Berat Gecesi hikmetli işler birbirinden ayırt edilir
    İbn-i Abbas'tan (ra) rivayet edildiğine göre, hikmetli işlerin birbirinden ayırt edilmesi şu şekilde cereyan etmektedir:
    Bu seneden gelecek seneye kadar meydana gelecek olayların hepsi, ayrı ayrı melekler tarafından defterlere yazılır. Rızıklar, eceller, zenginlik, fakirlik, ölümler, doğumlar hep bu esnada kaydedilir. O yılki hacıların sayısı bile bu devrede takdir olunur. Herkesin ve her şeyin o sene içindeki mukadderatı kaydedilir.
    Rızıkla alakalı defterler, Mikail’e (asm) verilir.
    Savaşlarla ilgili defterler, Cebrail’e (asm) verilir.
    Ameller nüshası, dünya semasında görevli melek olan İsrafil'e (asm) verilir ki; bu büyük bir melektir.
    Ölüm ve musibetlerle ilgili defter de Azrail’e (asm) teslim edilir.
    Fahreddin Er-Razî"nin açıklamasına göre bu defterlerin düzenlenmesi Berat Gecesi’nde başlar, Kadir Gecesi’nde tamamlanarak her defter sahibine teslim edilir. (Hülasatü'l-Beyan)

    Berat Gecesi “bir yıllık amellerin Allah’a (cc) arz edildiği” gecedir
    Bütün kulların bir yıllık amelleri ve hayatları beraat gecesinde ilgili melekler tarafından Allah-ü Teala Hazretleri’ne arz edilir. Şöyle ki; Rad suresinin 11. ayetinde, İnfitar suresinin 10. 11. 12. ayetlerinde ve bu ayetlerde ilgili olarak Resul-i Ekrem Efendimiz (s.a.v) açıklamalarından öğrendiğimize göre; her insanla ilgili olarak gece ve gündüz yirmişer melek görev yapmaktadır. Bu melekler Muhafız Melekleri ve Kiramen Katibîn (yazıcı) melekleridir. Bu melekler, Allah’ın (cc) emri gereği hayatını korudukları, yaptığı iyi ve kötü işlerini tespit ettikleri insanlarla ilgili olarak Allah-ü Teala’ya bilgi arz ederler. Bu bilgi arzı üç şekilde gerçekleşmektedir:
    Günlük Arz: Bu arz, sabah ve ikindi namaz vakitlerinde olmak üzere günde iki defa yapılır. Zaten meleklerin nöbet değişimleri de bu vakitlerde olmaktadır.
    Haftalık Arz: Pazartesi ve Perşembe günleri olmak üzere haftada iki defa yapılmaktadır.
    Yıllık Umumi Arz: Berat gecesinden önceki bir yıllık hayatımızla ilgili verilen rapordur. (M. İsmail Fındıklı, Faziletleriyle Gün ve Geceler)

    Berat Gecesi “şefaat” gecesidir

    Bir rivayette bildirildiğine göre; Resul-i Ekrem Efendimiz (s.a.v) Şaban'ın onüçüncü gecesi ümmeti hakkında şefaat niyaz etti, üçte biri verildi. On dördüncü gecesi niyaz etti üçte ikisi verildi. On beşinci gecesi niyaz etti, hepsi verildi. Ancak Allah'tan devenin kaçması gibi kaçanlar başka...
    Zemzem kuyusunun bu gecede açık bir şekilde coşup çoğalması da bu manaları kuvvetlendiren kutsal bir işaret olarak yorumlanmaktadır. (Hak Dini Kur'an Dili)

    Berat Gecesi “meleklerin bayram gecesi” dir
    “Meleklerin gökyüzünde iki bayram gecesi vardır. Birisi “Berat” gecesi, diğeri “Kadir” gecesidir.” (Gunyet’üt Talibin)
    Zira Müminlerin yeryüzünde iki bayramı olduğu gibi meleklerin de gökyüzünde iki bayramı vardır. Meleklerin bayramlarının gece olmasının, meleklerin uyumamasından, Müminlerin bayramlarının gündüz olması uyuma ihtiyaçları olduğundan dolayıdır.

    Berat Gecesi “kefaret” gecesidir

    Şaban ayının on beşinci gecesi (Berat Gecesi) bir yılın günahlarını, Cuma Gecesi bir haftanın günahlarını, Kadir Gecesi de bütün ömrün günahlarını giderir.

    Berat Gecesi “mağfiret” gecesidir

    "Allah Teala Şaban'ın on beşinci gecesi tecelli eder ve ana-babasına asi olanlarla Allah'a ortak koşanlar dışında kalan bütün kullarını bağışlar." (İbn-i Mace, Tirmizi)
    Cebrail (as) gelip:
    “Kalk namaz kıl ve dua et! Bu gece Şaban’ın 15. gecesidir.” dedi. Bu geceyi ihya edenleri Allah-ü Teala affeder. Yalnız, müşrik (Allah’a şirk koşan), büyücü, falcı, cimri, kinci, içkici, faizci ve zina edeni affetmez.” (Taberani)
    “Bu gece Şaban’ın on beşinci gecesidir. Allah Teala bu gecede Benî Kelb kabilesinin koyunlarının tüyleri sayısınca insanları cehennemden kurtarır. Ancak kendisine şirk koşanların, Müslümanlara karşı kin ve düşmanlık besleyenlerin, akrabaları ile münasebeti kesenlerin, gururlu ve kibirlilerin, ana-babasına asi olanların ve içki içmeye devam edenlerin yüzüne bakmaz. ” (Buhari, Tergib ve Terhib, Camiu’l Usûl)

    Berat Gecesi “hayır ve iyilik” gecesidir

    Hazret-i Aişe’nin (ra) Resul-i Ekrem Efendimiz (s.a.v)'den şöyle dinlediği anlatılmıştır:
    “Allah-ü Teala hayrı şu dört geceye dağıtmıştır:
    Kurban bayramı gecesine.
    Ramazan bayramı gecesine.
    Şaban ayının orta (15.) gecesine. Bu gece Allah-ü Teala ecelleri ve rızkı yazar. Hacca gidecekler bu gece yazılır.
    Sabah namazı vaktine kadar arife gecesine.” (Gunyet-üt Talibin)

    Berat Gecesi “duaların makbul olduğu” gecedir

    “Beş gece vardır ki o gecelerde yapılan dua geri çevrilmez. Bunlar:
    Receb’in ilk gecesi,
    Şaban’ın yarı gecesi,
    Cuma gecesi,
    Ramazan ve Kurban bayramı geceleridir.” (Beyhaki)
    Berat Gecesi Cenab-ı Hak dünya semasına tecelli eder
    Cenab-ı Allah bu gece dünya semasına tecelli eder ve şöyle seslenir:
    “İstiğfar eden yok mu, affedeyim ve bağışlayayım. Rızık isteyen yok mu, hemen rızık vereyim. Başına bir musibet gelen yok mu, hemen sağlık afiyet vereyim. Böylece tan yerinin ağarmasına kadar bu şekilde devam eder.” (İbn-i Mace)
    Leyle-i Berat’ta okunan bir Kur'an harfi, 10 bin harfe bedeldir
    "Kur'an-ı Hakîm’in her bir harfinin bir sevabı var; bir hasenedir. Fazl-ı ilahiden o harflerin sevabı sümbüllenir; bazen on tane verir, bazen yetmiş, bazen yedi yüz -Ayete'l-Kürsî harfleri gibi; bazen bin beş yüz sure-i İhlasın harfleri gibi; bazen on bin, Leyle-i Berat’ta okunan ayetler ve makbul vakitlere tesadüf edenler gibi; ve bazen otuz bin, mesela, haşhaş tohumunun kesreti misilli, Leyle-i Kadirde okunan ayetler gibi." (Sözler)

    Berat Gecesi, 50 senelik ibadet sevabını kazandırabilir

    “Bu gelen gece Leyle-i Berat bütün senede bir kutsi çekirdek hükmünde ve mukadderat-ı beşeriyenin programı nevinden olması cihetiyle Leyle-i Kadrin kutsiyetin dedir. Her bir ha-senenin Leyle-i Kadir'de otuz bin olduğu gibi Leyle-i Berat'ta her bir amel-i salihin ve her bir harf-i Kuran’ın sevabı yirmi bine çıkar. Sair vakitlerde on ise şuhur-ı selasede yüz ve bine çıkar. Ve bu Kudsi leyali-i meşhurede on binlere veya yirmi bine veya otuz binlere çıkar. Bu geceler elli senelik bir ibadet hükmüne geçebilir. Onun için elden geldiği kadar Kuran’la ve istiğfar ve salavatla meşgul olmak pek büyük bir kardır.” (Şualar)
    Berat Gecesi, Kadir Gecesi kutsiyetin-dedir
    “Apaçık beyan eden o Kitab’a (Kuran’a) yemin olsun ki, gerçekten biz onu mübarek bir gecede indirdik; şüphesiz ki biz, (mahlûkatı onda va‘d edilen azabımızla) korkutucularız.” (Duhan, 2-3)
    (*)Burada geçen “mübarek gece”den maksat Kadir Gecesi veya Berat Gecesidir. Ancak, Kadir Suresindeki: “Şüphe yok ki biz, onu (o Kur’an’ı) Kadir gecesinde indirdik!” mealindeki ayete binaen, alimlerin bir kısmı birinci görüşü tercih ederken, bir kısmı da, “Katımızdan bir emirle, her hikmetli iş, onda (o gecede) ayırt edilir” mealindeki Berat Gecesi'nin hususiyetini tarif eden ayete binaen ikinci görüşü tercih etmişlerdir. (Nesefî)
    Berat Gecesi zemzem kuyusunun suyu artar
    adat-ı İlahiyyedendir ki, bu gece “zemzem” kuyusunun suyu artar. Şaban’ın gece yarısına “Mübarek, Beraet, Sak, Rahmet” isimleri verilmiştir. (Kütüb-i Sitte)
    Berat Gecesi beş haslete sahiptir
    Berat Gecesi’nde beş haslet vardır:
    Her mühim iş o gecede tefrik edilir.
    O gece ki ibadetlerin fazileti büyüktür.
    Rahmet-i ilahiye fezeyan eder.
    Mağfiret gecesidir.
    O gecede Peygamber Efendimize (asm) şefaat hakkının tamamı verilmiştir. Peygamberimiz, Şaban ayının on üçüncü ve on dördüncü geceleri ümmeti hakkında şefaat istediğinde kısım kısım verilmiş, fakat on beşinci gecede talepte bulunduğunda şefaatin tamamı ihsan buyrulmuştur. (Ebussûud)