Günah ve sevapların tartıldığı terazi Mahşer gününde iyi ve kötü amellerin tartılarak derecesini bilinmesine mahsus mizan terazi gerçektir ve konulacaktır. Yüce Allah mahşer gününde konulacak bu terazi için şöyle buyuruyor Mahşer günü adalet terazileri koyacağız. Hiç bir kimseye hiç bir haksızlık yapılmaz. Zerre kadar bile olsa yapılanı ortaya koyarız. Hesab görenler olarak bizler yeteriz(El-Enbiya, 21/47.) O gün kıyamet günü gerçek ve dosdoğru olan vezin tartı vardır. El-hakk kelimesi veznin haberi yapılarak mana verilirse O gün vezin amellerin tartılması haktır ve gerçektir. Mizanları ağır basanlar, işte onlar kurtulanlardır. Mizanları hafif gelenler, ayetlerimize yaptıkları haksızlıktan ötürü kendilerini zarar ve ziyana uğratanlardır (El-A'raf, 7/8-9.) Bir terazinin ağır gelmesi, onunla tartılan şeyin mevzun'un ağırlık derecesi ile orantılıdır. Ahirette terazinin ağır gelmesi istenilen tarafı iman ve iyi amellerin konulduğu gözüdür. Terazide imanla birlikte iyilikleri, hayır ve hasenatı ağır gelenler kurtulacaklardır. Yukarıda meali yazılan ayetlerde geçen mevazin'in, mizanın cem'i olabileceği gibi mevzun'un tartılan amelin de çoğulu olacağına alakalı iki görüş rivayet edilmiştir. Allah katında kıymeti ve ağırlığı olan iyi ameldir ki, mizanda ağır gelecek olanda budur. Ayetlerde Mizanın, mevazin şeklinde çoğul yapılması: mizanın şanını yüceltmek ve önemini belirtmek için veya amelleri tartılacak kişilerin çokluğundan dolayıdır. Yahut da her ferd için müteaddid mizanların bulunacağına işarettir. Veya kalblere ait ameller ayrı bir terazide sözler bir terazi de organların amelleri de başka bir terazide tartılacağı için mizan cem'i olarak getirilmiştir. Veya mizan, kısım ve ayrıntısı çok olduğundan dolayı cem'ilenmiştir.